Att fasta

Jag gillar att experimentera och framför allt när det gäller min kropp och min hälsa. Har nog alltid varit intresserad av att testa både naturmediciner och huskurer för att hitta en väg till självhjälp. Givetvis är det saker som är till min fördel som jag vill testa, vad annars!?

Korttidsfasta har jag testat i många år och det har varit 16:8 varianten till största del. Skrev om det i bloggen 2013. Då har jag ätit sista målet på kvällen, middag ihop med familjen och sedan fastat naturligt som alla andra när man sover. Gått upp på morgonen och hoppat över frukosten och sedan vid lunch ätit igen.

Jag äter lågkolhydratkost.  När och om jag väljer kolhydrater så är det mest grönsaker, bönor, sötpotatis m.m. Sista tiden har jag även plockat bort största delen av mejeriprodukter. Det händer att jag ibland, vid enstaka tillfällen,  väljer att äta lite sämre kolhydrater. Jag tycker inte längre att det då går dåligt för mig, utan känner väl mer att det är ok för att jag vet att jag lätt hittar tillbaka och är uppe på banan igen utan större problem.

Ja så var det ju det här med att fasta. Eftersom 16:8 inte är så krångligt och inte heller är någon som jag tycker är direkt jobbigt eller utmanade började jag snegla på det här med att fasta ca. 20-24 timmar i sträck. Hur svårt kan det vara? Måste ju bara prova!

Vatten och citron

Som tur är finns det fullt av glada människor i cybervärlden som fastar, som delar med sig av sina erfarenheter och faktiskt har hjälpt mig att prova det här med både 20 timmars fasta och ända upp till 24 timmars fasta. Jag har inga problem med att fasta 24 timmar för det har jag testat några gånger. I början var jag lite orolig för hur min styrketräning skulle funka då den infaller i slutet av min fastetid när jag fastar 24 timmar. Jag rådfrågade en duktig tjej och har följt hennes blogg i några år, så är du sugen kan du börja läsa här om både fasta, träning och bra mat Martina Johansson

Efter att 24 timmars fastan funkade så bra så fanns det givetvis en tanke att fortsätta och testa hur länge jag orkar köra vidare och det har jag gjort nu. Av en vanlig 24 timmars fasta blev det till slut 48 timmar, men efter det satte jag stopp. Det blev lite motigt på kvällen runt 24 timmar, när övriga familjemedlemmar började laga mat. Andra jobbiga delen var runt 41 timmar, runt lunch och på eftermiddagen, den delen var svårare än kvällen innan. Nästa gång kommer jag att vara mer förberedd, för det blir troligen ett test till om jag känner mig själv rätt. Visst det var inte helt lätt, men inte heller så svårt som jag alltid har trott. Nu finns det ju de som fastar flera dagar i sträck, men där är jag inte än och vet faktiskt inte om jag någonsin kommer att testa det. Nackdelen för mig som i vanliga fall fryser är att jag frös ännu mer under fastan, hur man nu kan frysa mer än vad jag redan gör?

Eftersom jag precis har börjat testa långtidsfasta så är det för tidigt att säga om det hjälper mig att påverka  fettprocenten på kroppen. Hoppas ju att immunförsvaret ska stärkas och att sömnen blir ännu bättre. Jag fortsätter att testa.

Givetvis funkar inte fasta för alla. Var och en måste själv avgöra om man anser att man kan eller bör fasta. Jag är frisk, inga ätstörningar, äter bra mat och tränar för att må bra, så jag känner för att fasta en gång då och då. Jag känner också att jag har bra koll på hur jag mår och hur det jag testar påverkar mig.

Här finns lite mer matnyttigt om du är intresserad:
Jonas Bergqvist
Kostdoktorn

Tack för din kommentar!