Räkmackebröd eller Langos

Så här gör vi våra räck-macke-bröd, eller även kallat för Langosbröd.

Till 8 st bröd behövs:
6st ägg som delas med vitorna och gulorna var för sig, i var sin bunke
1 msk fiberhusk (finns i en del mataffärer eller hos hälsokost)
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
200g naturell Philadelphiaost
6 msk krossade linfrön

Börja med att vispa äggvitorna riktigt hårda, minst 5 minuter så att det verkligen går att vända på bunken utan att de kasar ur. Desto noggrannare man är med detta, desto bättre resultat blir det på det färdiga brödet senare.

Sedan vispar du gulorna i en annan bunke, lika länge så att det blir krämigt gult.
Tillsätt Philadelphia, salt, och fiberhusk i gulorna och vispar detta slätt.
Därefter blandar du ner linfrön med bakpulvret i gulorna.
Vänd  försiktigt ner de hårt vispade vitorna i gulorna/ost-smeten med en slickepott.
Vispa INTE!

Nu ska smeten vila i ca 10 minuter för att fiberhusken ska få en chans att svälla lite. Sedan är det bara att klicka ut ovala eller runda plättor på bakplåtspapper och skicka in dem i ugnen på 200 grader  i ca 15 minuter.

Jag brukar klicka ut 4 + 4 på två plåtar och gör dem ovala till äggmackor och runda till tex. hamburgare.

Det går också att strö på t.ex sesamfrö innan de ska in i ugnen om man vill göra hamburgerbröd, eller brödkryddor, vitlök, oregano, flingsalt, rosmarin eller annat som man är sugen på. Själv föredrar jag dem helt utan kryddor.


Detta är en typ av egenkombinerad Langos där vi blandar creme fraiche med dill, kryddor och majonnäs. Toppar med ägg, räkor, rödlök och lite stenbitsrom. En liten dillkvist som kronan på verket är aldrig fel. Sedan tar jag gärna ett glas vitt vin till om jag får välja.
Receptet har jag hittat i Doktor Dahlqvist & Airams LCHF-kokbok.

Tack för din kommentar!